Alternative Text
Partner, advokat (L) Kristina Søgaard

Boligkøbets faser

Fast ejendom sælges typisk efter et ganske bestemt mønster, hvor køber og sælger hver især har forskellige arbejdsgange at varetage og dokumenter at forholde sig til.

Sælgerens del af boligkøbet

Sælgeren tager beslutningen om at sælge og sætter boligen til salg. Mange gange sættes boligen til salg via en ejendomsmægler, men det sker også ofte gennem netværk, direkte på nettet (såkaldt selvsalg) eller ved at man på forhånd har en interesseret køber.

I Danmark er det lovpligtigt at udarbejde et energimærke i forbindelse med mange ejendomshandler.

Som sælger bestemmer du selv, om du ønsker ansvarsfrihed efter Lov om forbrugerbeskyttelse ved køb af fast ejendom, men hvis du benytter ordningen, skal du fremlægge tilstandsrapport, elrapport og tilbud på ejerskifteforsikring.

Køberens del af boligkøbet

Hvis der er udarbejdet en tilstandsrapport på boligen, bør du som køber gennemgå den grudigt, inden du beslutter sig for eventuelt at gå videre med købet. Tilstandsrapporten giver dig et indtryk af boligens stand.

Som køber bestemmer du, om der skal tegnes ejerskifteforsikring  i forbindelse med købet.

Betingelserne for handlen aftales via en købsaftale, som underskrives af begge parter. Som køber er det en god ide at få skrevet et advokatforbehold ind i købsaftalen. På den måde sikrer du dig, at advokaten godkender betingelserne for handlen, inden du siger endeligt ja. Hvis du ikke har taget et advokatforbehold, koster det 1% af købesummen at fortryde en handel.

I sidste fase af bolighandlen skal alt papirarbejdet ordnes. Det drejer sig om skøde, tinglysning og refusionsopgørelse. Det er typisk køber, der står for alt papirarbejdet, og ofte med en advokat som den udførende part.

Hvad kan advokaten hjælpe med?

En advokat med speciale i fast ejendom kan hjælpe dig trygt igennem alle boligkøbets faser, så du undgår faldgruber og ubehagelige overraskelser. 

Hos Penta Advokater kan vi blandt andet hjælpe dig med, at

  • Gennemgå tilstandsrapporten
  • Rådgive om ejerskifteforsikring
  • Gennemgå købsaftalen
  • Gennemgå finansieringstilbud
  • Kommunikere med mægler og bank
  • Udarbejde skøde, tinglysning og refusionsopgørelse